Leerlingenraad
Leerlingenraad
Al een aantal jaar hebben we op de Rank een leerlingenraad.
Wat verstaan we onder een leerlingenraad?
Een leerlingenraad is een groep enthousiaste vertegenwoordigers gekozen uit en door de leerlingen van onze school, die zich inzet voor een goede en prettige gang van zaken op de school.
In ons geval gaat het om leerlingen uit de groepen 5 tot en met 8.
Opzet en organisatie van een leerlingenraad
Elke leerling van groep 5, 6, 7 en 8 kan zich kandidaat stellen. De leerlingenraad wordt zo samengesteld dat alle drie de groepen in de leerlingenraad zijn vertegenwoordigd (oneven aantal).
Ieder jaar worden de verkiezingen in september georganiseerd. In elke klas worden er 2 vertegenwoordigers gekozen.
Een van de bovenbouw-leerkrachten zit voor een voorzitter. Dit wisselt per vergadering. Deze stelt tevens de notulen op.
De leerlingen van de raad krijgen vóór het eerste overleg van de directeur van de school uitvoerige uitleg over hun taken en verantwoordelijkheden. De directeur woont ook de eerste vergadering bij.
Een leerling kan niet worden gestraft voor de meningen die hij/zij in de bijeenkomsten van de leerlingenraad naar voren brengt.
Wat kan zoal op de agenda van de leerlingenraad komen?
De leerlingenraad is er om mee te denken, praten, overleggen, beslissen over wat er op school en in de klas gebeurt. De raad luistert daarbij naar de ideeën, voorstellen, vragen, moeilijkheden en klachten van alle leerlingen. Daarnaast brengt de school (directie, leerkrachten) agendapunten in.
De leerlingenraad moet actief aan de slag om de onderwerpen die de andere leerlingen belangrijk vinden, te inventariseren. De leerlingenraad moet ook bij de school navragen, welke onderwerpen bij het gezamenlijk overleg van leerlingenraad en school aan de orde komen.
Thema’s voor de leerlingenraad kunnen zijn:
- praten over (de aanpassing van) schoolregels en er iets mee doen
- meedenken over de invulling van feesten
- de sfeer op school bespreken en verbeteren
- de tevredenheid over (veranderingen in) de manier van lesgeven bespreken
- initiatief nemen voor een actie in het kader van Actief Burgerschap, bijvoorbeeld een actie voor het milieu in en rond de school opzetten
De raad neemt geen individuele personen als onderwerp van gesprek. Als het niet anders kan, wordt door de voorzitter altijd de directeur of een (vertrouwens-) groepsleerkracht gevraagd de vergadering bij te wonen. Die laatste beslist ook over het naar buiten brengen van de informatie.
Vergaderingen van de raad
De leerlingen vergaderen een keer per 6 á 8 weken, onder schooltijd, een halfuur. De school stelt daarvoor een ruimte beschikbaar.
Ze kunnen voor hun werkzaamheden gebruik maken van de telefoon, een computer en de kopieerapparatuur van de school.
Een korte agenda wordt door de voorzitter gemaakt. Als input worden leerlingenraadschriftjes gebruikt. Elke groep vanaf groep 5 heeft zo'n schriftje waarin ideeën worden genoteerd. De voorzitter zorgt voor een beknopt verslag.
De leerlingen van de raad kunnen bij problemen altijd hulp vragen aan een teamlid (de directeur van de school of een van de leerkrachten) om bij het overleg te komen zitten.
Taken en bevoegdheden van de leerlingenraad
De leerlingenraad heeft het karakter van een orgaan van advies. Verder kunnen ze voorstellen iets te gaan organiseren. Er is wel steeds toestemming van de school nodig.
De leerlingenraad mag bij de school ook informatie vragen over de zaken die met de school te maken hebben.
Wat doet de school met de uitkomsten van het overleg van de leerlingenraad?
Na elke bijeenkomst van leerlingenraad en school wordt een kort verslag gemaakt, waarin de besproken punten, voorstellen, afspraken e.d. staan, dat wordt verspreid onder de leerlingen van groep 5, 6, 7 en 8 en alle teamleden.
Binnen alle groepen wordt het verslag besproken (= terugkoppeling).
Het verslag wordt bij het eerstvolgende teamoverleg besproken, waarna de teamleden eventuele besluiten nemen. De raad hoort snel wat er is besloten.