Engels
De methode
Op de Rank is enkele jaren geleden Engels ingevoerd als tweede taal. Vanaf groep 1 komen de kinderen in contact met de Engelse taal. Wij gebruiken hiervoor de methode ’My name is Tom’, waarbij Tom in de onderbouw bij ieder Engels moment aanwezig is. Of de kinderen nu gaan gymmen, knutselen of leren, wanneer Tom erbij is, wordt er Engels gepraat.
Door middel van spelletjes, verhaaltjes, verwerkingsvormen en liedjes groeien de kleuters jaar na jaar door naar de middenbouw, waar in groep 5 de geschreven taal erbij komt. Tom is dan een grote jongen geworden en de leerlingen gaan samen met hem op ontdekkingsreis langs verschillende Europese landen. Vanaf groep 5 wordt er in werkboeken gewerkt en is er een digitaal programma wat de kinderen op school en thuis kunnen gebruiken.
In groep 7 en 8 gaan we ons meer toespitsen op het Voortgezet Onderwijs. De kinderen praten veel Engels, krijgen langere teksten en gaan ook meer Engels schrijven. Het eindniveau van My name is Tom stevig: Anglia – Elementary, Cito – A2. Dit betekent dat leerlingen die My name is Tom 5-8 hebben doorlopen, een goede aansluiting op het Engelse taalonderwijs op de middelbare school hebben.
De coördinator
Om de kwaliteit en de doorlopende leerlijn voor het vak Engels te borgen, is er een Coördinator Engels aangesteld die dit proces begeleidt en leidt. Juf Chantal heeft deze taak.